המדריך המלא לרכישת מגילת אסתר

אם אתם מחפשים לקנות מגילת אסתר על קלף כדאי לכם לקרוא את המדריך הזה הוא יחסוך לכם הרבה כסף ועוגמת נפש.
מגילת אסתר כשרה על קלף היא מוצר עבודת יד כמו כן חומרי הגלם ברובם עבודת יד. הסיבה לכך היא – כיון שכל מוצרי הסת"ם צריכים כוונה בשעת היצור לתשמישי קדושה. ומכאן נובע מחיר יקר על חומרי הגלם הגורם לכך שמחיר המוצר לי יכול להיות זול. כמו כן כתיבת המגילה היא רק ידנית ומתוך כוונה למצווה. אין אפשרות לצלם את המגילה על הקלף, אלא כל מגילה היא נכתבת לשם מצוה מתחילתה ועד סופה.

מגילת אסתר כמו כל חפצי האומנות מחירה נקבע על פי מספר גורמים.

 
כתיבת מגילת אסתר עורכת כשלושה שבועות. אך ישנם מגילות בשוק שנכתבו בפרק זמן ארוך יותר. הסיבה העיקרית לכך כי מגילת אסתר הינה גם שלב ההתנסות המעשית של כל סופרי הסתם. כחלק מהליך לימוד כתיבת סת"ם רוב המתלמדים כותבים מגילת אסתר. והסיבה לכך שאין שמות קודש במגילה מה שמאפשר מחיקות ותיקונים ללא בעיה, ולכן קיים בשוק ממגילות אסתר של סופרים מתלמדים. אין בעיה בכך שמתלמד כתב את המגילה אך דבר זה יכול לפגוע ביופי המגילה אם ישנם הרבה תיקונים ומחיקות.

ישנם כמה גופנים לכתיבת מגילות אסתר.

הכתב הספרדי הינו קל יותר לכתיבה וממילא זמן הכתיבה וההשקעה פחותים מחירו יורד, לעומת כתב הבית יוסף והאר"י אשר מעוטרים יותר וממילא זמן כתיבת ארוך יותר. כמו כן ההשקעה בעימוד יפה דורשת מאמץ רב יותר מהסופר מה שמייקר את המגילות בכתב בית יוסף והאר"י. גם עבודת התיוג בכתב בית יוסף הינה קשה יותר ודורשת יותר זמן. ולכן מחירם יכול להגיע לכשלושים אחוז יותר יקר. ההבדלים בין כתב האר"י לכתב הבית יוסף הם רק בשבע אותיות. בדרך כלל הציבור החסידי נוהג להשתמש בכתב האר"י והציבור האשכנזי בכתב בית יוסף. להרחבה בנושא של סוגי כתב המגילה השונים.

דוגמת כתב האריז"ל
דוגמא למגילת אסתר בכתב ארי

 
דוגמת כתב בית יוסף אשכנזי
דוגמה למגילת אסתר בכתב בית יוסף – אשכנזי

 
מגילה בכתב ספרדי
דוגמא למגילת אסתר בכתב ספרדי

לעימוד הספר ישנה השפעה על מחירו הסופי ותלוי במנהגים שונים. ישנם מגילות באורך עמוד של 11 שורות ישנם 28 ו35 שורות. מספר השורות בספר הינו תלוי במנהגים ניתן להשיג בכל סוגי הכתב את כל אחד ממספר השורות בהזמנה מראש. בדרך כלל ישתדלו הסופרים לכתוב את המגילה באופן כזה שכל ראש עמוד חוץ ממספר עמודים מסוים כמו העמוד הראשון ושמות בני המן יתחילו במילה המלך. מגילות בסגנון זה נראות מגילות המלך. למרות הטענה כי מגילה כזו תגרום לעיתים לסופר למתוח שורות או לצמצם בשביל להגיע למצב זה, כיום רוב הסופרים כותבים המלך ומגיעים לתוצאה מאד יפה בגלל שימוש בדוגמאות ושבלונות מסודרות וכמעט ואין הפתעות למי שעובד בצורה הזו.
כפי שהבאנו מגילות אסתר המלך הם מגילות אשר כל תחילת עמוד מתחילות במילה המלך. ישנם רבים המקשטים את מילה זו ומעטרים אותה בקישוטים ועיטורים עבודת יד. הסיבה לכך היא לפי המדרש הדורש את המילים המלך במגילת אסתר כמלכו של עולם הקב"ה. עיטורים אלו בעבודת יד נעשים לאחר סיום הכתיבה ומחירם תלוי במחירו של האומן. אך ישנם מגילות אומן מעוטרות בעיטורים וציורים הלקוחים מסצנות מהמגילה. מגילות אלו יקרות בהרבה ממגילות רגילות ומחיר של אומן מתחיל יכול להגיע ליותר מחמש עשרה אלף ש"ח לאומן מתחיל.
מגילת אסתר מאויירת עבודת יד
דוגמא למגילת אסתר מאויירת : מקור ויקיפדיה

גם בחיפויים וכיסויים למגילת אסתר קיים מבחר גדול ומגוון סגנונות. אריזות מכסף טהור קיימים במגוון גדלים – תלוי במספר השורות במגילה. וכן קיימים אומנים המייצרים בעבודת יד או ביצור סדרתי בחנויות היודיאקה. ישנם כיסויים מעץ בעבודת יד וברמה מאד גבוהה וכן משולבים עץ וכסף. אנו עובדים אם אומן מומחה בתחום המעצב את הכיסוי לטעמכם כאשר כל אחד הוא דוגמה ייחודית.  כמובן מחירם של המארזים מכסף או עץ משולב של מגילת אסתר מאד יקרים. פעמים רבות מיקרים יקר יותר מאשר מחיר המגילה עצמה.  ניתן למצוא כיסויים נוספים משולבים עור במחירים סבירים בחנויות היודאיקה.
לסופר הכותב את מגילת אסתר וניסיונו יש השפעה רבה על מחירו הסופי אם הסופר עם ניסיון רב ויש ביקוש לעבודתו הוא דורש מחיר גבוה יותר על עבודתו, כמו בכל תחום אחר. אך גם למספר המתווכים בדרך יש השפעה רבה על מחיר המגילה הסופי אצלנו אתה קונה את המגילה ישירות מהסופר וחוסך את רוב פערי התיווך וכך המוצר מגיע אליך במחיר נמוך יחסית למחיר השוק.
הכי חשוב בשעת קניית המגילה לוודא כי המגילה עברה הגהה. קיימים שני סוגי הגהות, הגהה ממוחשבת והגהה ידנית. וחשוב מאד לוודא כי מגילת אסתר שתקנו עברה את שניהם. המגילות שאנו מציעים עוברים את ההגהות והם בסטנדרט הגבוהה המוצע בשוק.